Ruta dels Estanys de la Pera

Descripció

A la Cerdanya els estanys de la Pera han estat durant molts anys un punt de pas de contrabandistes que anaven i venien d’Andorra. Aquests dos estanys es troben a la conca de recepció del riu del Molí, en un petit circ glacial situat a la capçalera de la vall d’Arànser.

Itinerari

Des de les Pollineres (2.140 m) es pren el camí núm. 1 (indicador) de Senders de Cerdanya (rectangles grocs), que ve del Fornell.
Aquest camí continua amunt per la dreta i evita un revolt de la pista. Després segueix uns metres cap a la dreta la pista que es dirigeix a Cap del Rec fins que creua per un pont del riu del Molí. A continuació el camí a seguir, per on passen també el GR 11-10
—franges blanques i vermelles, variant del GR 11, sender de gran recorregut que travessa el Pirineu des del golf de Biscaia fins al
cap de Creus, se’n desvia a l’esquerra, entra al bosc i travessa a gual el riu del Molí. Més amunt creua dos cops la pista d’accés al refugi d’Estanys de la Pera i recorre el fons de la vall, fins que arriba al peu d’una cinglera granítica per on es precipita un bonic salt d’aigua. A partir d’aquí la inclinació augmenta fins que es retroba la pista poc abans de l’estany petit de la Pera, a l’esquerra. El camí evita la pista per la dreta, travessa unes pastures i arriba al refugi d’Estanys de la Pera (2.357 m, 45 minuts), guardat a l’estiu, en períodes de vacances i alguns caps de setmana. A l’estany gran de la Pera s’hi arriba per la pista i per un caminet planer a la dreta que hi duu en pocs minuts (2.350 m, 1 hora). Val a dir que el topònim la Pera no té res a veure amb la fruita, sinó que es refereix a una pedra com a senyal. Topònims semblants de Catalunya són Peramola, Peralada, Peratallada o Peramea, entre d’altres.