Ruta del congost de Mont-rebei

Descripció

La ruta del congost de Montrebei és insòlita i l’impressionant tall que ha fet pacientment el riu Noguera Ribagorçana a la serra del Montsec al llarg de milions d’anys separa les parets de Catalunya i Aragó. El recorregut transcorre per un camí estret excavat a la roca viva; uns metres per sota es pot veure el camí antic si el nivell de les aigües de l’embassament no és gaire alt.

Itinerari

Aquest recorregut el començarem al poble de Corçà (a set quilòmetres d’Àger). Des d’aquí cal agafar una pista asfaltada que ens aproparà a l’ermita de la Mare de Déu de la Pertusa (romànica). A partir d’ara, deixarem el vehicle al pàrquing de la Pertusa i s’inicia
a peu la ruta des d’aquest, punt passant per la font de la Pardina i les ruïnes del seu mas, fins a arribar, després d’una forta ascensió,
al refugi del Mas de Carlets, amb alzines centenàries (a 1 hora i 40 minuts aproximadament de la sortida). Continuem pujant i, a
poca distància del mas, arribem a l’anomenat Portell del Montsec, des d’on podrem admirar l’embassament de Canelles amb les
parets d’Aragó (a l’esquerra) i de Catalunya (a la dreta) que es van alçant poderosament i van tancant progressivament el passadís;
abans d’arribar al congost de Mont-rebei ens trobarem la nova passarel·la que comunica Catalunya amb Aragó. Poc després ens trobarem amb el camí estret excavat a la roca viva del congost de Mont-rebei. Per tornar cal seguir el mateix trajecte a la inversa.